Çağdaş Sanata İstanbul İmzası

İstanbulluların 3 gün boyunca akın akın ziyaret ettiği Contemporary İstanbul 84.000 ziyaretçi toplayarak, 64.000 sanatseverin katılım gösterdiği FIAC, 60.000 katılımcının ziyaret ettiği Frieze ve 50.000 kişinin geldiği Art Basel gibi dünyaca ünlü sanat etkinliklerini geride bıraktı.   Çağdaş sanat öğelerinin modern iletişim teknikleriyle harmanlanmaya başlaması 2005'li yılları bulur. 2005'li yıllar sanatçı ve sanat eseri özelinde daha etkin pazarlama yöntemleri arayışının hız kazandığı dönemdir. Aynı dönem MGM aslanı kükrerken hemen altında yazılı sanat sanat içindir söylemi ve tartışmasının, sanat iletişimi babında tekrar alevlenmesine de şahitlik eder. Gelenekselci sanat bakış açısı sanat ve stratejik iletişim öğelerini birbirlerinden siyah ve beyaz kadar farklı görüyor. Bu yorum sanatı tamamıyla yaratıcılık üzerine konumlandırırken stratejik iletişimin, insanların vizyonlarını değiştirmekten ibaret olduğu yanılgısına kapılıyor. Ünlü Alman sanat eleştirmeni Hito Steyerl'ın ifadesiyle çağdaş sanat fildişi bir kulede korunan, soylulara has elitist bir uğraşı değil. Çağdaş sanat modern ekonomiye can veren en kritik markalara tematik ilhamlar vermekle meşgul. Louise Vuitton'dan Samsung'a pek çok marka sanat yoğun pazarlama yaklaşımları benimsemeye başlıyor. Sanat başta benimsediği egosantrik bakış açısını rafa kaldırıyor ve neredeyse, yıldızı hiç barışmayan ancak simbiyotik bir ilişkiye sahip sanat ve ekonomi, çağdaş sanat öznesi altında güçlerini birleştiriyor. Sanat fuarları pür yeteneğin hayranlıkla izlendiği organizasyonlar olmaktan çıktı; Frieze, FIAC, Art Basel gibi etkinlikler bölgeleri, şehirleri sosyoekonomik bir çekim noktasına dönüştürecek yegâne unsurlar olarak karşımıza çıkıyor. Zaten markalaşma konusunda bir hayli sıkıntılı ülkemizin yarasına derman olacak muazzam bir ilaç mevcut. 12-15 Kasım tarihlerinde Lütfi Kırdar Kongre Sarayı'nda sanatseverlerle buluşan Contemporary Istanbul Çağdaş Sanat fuarı, global arenada İstanbul'un adını unutulmayacak şekilde akıllara yerleştirme potansiyeline sahip.  
  1. CONTEMPORARY’NİN ODAĞI İRAN SANATI'YDI
Contemporary Istanbul bu sene 85 bin ziyaretçiyi ağırladı. Her yaştan her kesimden insanın dolaştığı sergi hedef kitlelerini yeniden ele alan, 20'li 30'lu yaşlardaki müşteri gruplarına ulaşmakta sıkıntı çeken yahut çok keskin hatlara sahip marka algılarını biraz törpülemek isteyen şirketler ekosistemi için biçilmiş kaftan. Contemporary Istanbul ilk olarak 2006 yılında sahneye çıkmış olsa da hikayenin çok daha öncesi var. CI Türkiye'de sanatın mesafe kat etmesi adına yönetim kurulu başkanı Ali Güreli liderliğinde gerçekleştirilen çalışmaların bir meyvesi olarak hayat bulmuş. 10.yılında 24 ülkeden 102 galeri ve 790 sanatçı, Contemporary Istanbul çatısı altında ülkemize geldi. Geçtiğimiz yıllarda Focus bölümlerinde ülkeler üzerinde yoğunlaşan CI, bu yıl şehre geçiş yaptı. Bu senenin tema konusu Contemporary Tehran. Binlerce yıllık kadim Fars Kültürü’nün Çağdaş Sanat değirmeninde öğütülmüş eşsiz yansımaları mercek altına alınmış. Bu yapılırken de merkez olarak başı çeken Tahran ön planda tutulmuş. Kısıtlamalar, ambargolar, siyasi müzakereler ve küresel güç oyunlarının gölgesinde çok kıymetli meyveler veren İran Çağdaş Sanatı, Tahran menşeli galeriler vasıtasıyla sanat severleri kucaklıyor. Aaran Art Gallery, Assar Art Gallery, Dastan’s Basement, Shirin Art Gallery ve Lajevardi Foundation gibi önde gelen Tahran merkezli kurumlar İran sanatının başlıca eserlerini sergilediler. Meşhur İranlı koleksiyoner Nadeer Mobarqa'ya ait ‘’Mobarqa Collection’’dan 12 adet eser de CI ziyaretçilerinin beğenisine sunuldu. İran'lı galerilerden Lajevardi Foundation ile fuara katılan sanatçı Morehshin Allahyari, terör örgütü IŞİD tarafından yok edilen sanat eserlerini farklı tekniklerle canlandırdığı çalışmalarıyla büyük yankı uyandırdı. Sanatçının Material Speculations: ISIS adlı 3 boyutlu objesi, çağdaş sanatın günlük hayattan kopuk, elitist bir disiplin olmadığını doğrular nitelikte.   YENİ MEDYA, YENİ SANAT; PLUGIN ISTANBUL VE SANAT KONUŞMALARI Contemporary Istanbul’un 10.yılına damgasını vuran etkinliklerden biri de Ebru Yetişkin küratörlüğünde ses ve ışık enstalasyonları, etkileşimli ve jeneratif sanat projeleri, iç mekan mapping projeleri, hologram işleri ve video sanatı dallarından özel seçkilerin yer aldığı Plugin Istanbul oldu. Yeni medya unsurlarını sanatsal öğelerle harmanlayarak daha önce deneyimlenmemiş bir estetik hazzı sunan Plugin bölümü ücretsiz olarak gerçekleştirilen plugin walks gezileriyle sanatçıların iç dünyalarına ve ilham süreçlerine de tanıklık etme imkanı sundu. Akbank’ın ana sponsorluğunda 10.yaşını kutlayan Contemporary Istanbul dünyaca ünlü sanat teorisyenlerini de bir araya getirdi. Bloomberg HT Paneli: Koleksiyonerlik ve Sanat Ekonomisi, Bugün ve Yarın’, ‘Lang & Baumann Marc Olivier Wahler ile konuşuyor’, ‘Hiç Olmadı, Hep Buradaydı’ konferansları, estetik değerlerin dayandığı temelleri diyalektik bir yaklaşımla ele aldı. Bu yıl fuarın teması olan İran çağdaş sanatının konuşulduğu Günümüzde İran Sanatı panelinde, British Museum’un İslam sanatından sorumlu Küratörü Venetia Porter, Sotheby’s Ortadoğu ve Körfez Bölgesi Başkan Yardımcısı Roxane Zand ve Shirin Art Gallery’nin sahibi Shirin Partovi görüşlerini dile getirdiler.  
  1. YILDA ESER SATIŞLARI ZİRVE YAPTI
Fuara katılan galeriler ve sergilenen yaptılar katılımcılardan yoğun ilgi gördü. Toplamda 194 milyon TL’lik satış gerçekleştirilen fuarın en pahalı eseri, Jannis Kounellis’in ‘’İsimsiz’’ adlı çalışması oldu. 1 milyon 400 Euro değerindeki eseri Banksy’nin Lazarides Gallery’de sergilediği 500 bin pound’luk işi takip etti. The Empire Project’te sergilenen sanatçı Mehmet Güleryüz’ün eseri 175.000 Euro’ya, Shirin Gallery’de sergilenen sanatçı Ali Akbar Sadeghi’nin ‘’Animal Hunt’’ isimli eseri 150.000 Dolar’a, Mark Hachem Gallery’de sergilenen sanatçı Bruno Catalano’nun eseri ‘’J’attends’’ ise 100.000 Euro’ya satışa sunuldu. Tony Cragg’in Galeri Artist’te sergilenen ve 130.000 Euro’ya el değiştiren ‘’Mixed Feelings’’ adlı eseri, Jannis Kounellis’in 110.000 Euro’ya alıcı bulan eseriyle birlikte Contemporary Istanbul’un en pahalı satışları oldular. Türk sanatçılardan Art 10 Gallery ile fuara katılan sanatçı Hüseyin Aksoylu’nun eseri 30.000 TL’ye, yine Art 10 Gallery’den sanatçı Tunca’nın eseri 30.000 TL’ye alıcı buldu. Bahadır Baruter’in yerli yabancı tüm ziyaretçileri büyüleyen mukadderat başlıklı yapıtlarından biri 14.000 Euro’ya satıldı. İstanbulluların 3 gün boyunca akın akın ziyaret ettiği Contemporary İstanbul 84.000 ziyaretçi toplayarak, 64.000 sanatseverin katılım gösterdiği FIAC, 60.000 katılımcının ziyaret ettiği Frieze ve 50.000 kişinin geldiği Art Basel gibi dünyaca ünlü sanat etkinliklerini geride bıraktı. Sene boyunca fuarın tanıtımı ve aday galerilerin değerlendirilmesi için tüm dünyayı dolaşan CI ekibi, belirlediği plan kapsamında yurt dışındaki etkinliklerde CI’nın tanınırlığını artırmaya gayret etti. Fuarın yabancı paydaşlara tanıtımı noktasında oldukça başarılı bir takım çalışması var. Farklı ülkelerdeki Contemporary Istanbul elçileri, kendi hinterlandlarında sürekli bilgi akışı sağlayarak fuarın gündemden düşmesini engelliyor. Neticesinde Contemporary Istanbul 10.yılında da İstanbulun yıldızını parlatarak hem çağdaş sanata hem de gönüllere imzasını attı.    
 Anasayfa'ya Dön

YORUM YAZIN

Max. 255 karakter girebilirsiniz

Yorumunuz Alınıyor

Boş Yorum Gönderemezsiniz

YORUMLAR

Hiç Yorum Yok

BENZER HABERLER